سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

Academic center for Education, Culture and Research - Khorasan Razavi

دوشنبه ، 10 آبان 1395 کد خبر:1875 تعداد بازدید:555

برگزاری نشست «گزارش سفر فرانسه» با ارائه اعضا هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی

اشتراک گذاری

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این نشست، دکتر هادی رفیعی با بیان اهداف سفر، ارزیابی مثبتی از ارتباط مشترک این پژوهشکده و دانشگاه مونت پولیه داشت. مدیرگروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه شرکت در کارگاه و دوره آموزشی دانشگاه مونت پولیه، بازدید از دانشگاه مونت پولیه و شعبه مستقر در بزیه، ملاقات با مسوولین ایالت جهت شناسایی زمینه‌های همکاری مشترک از اهداف این سفر بود، اظهار داشت: معرفی منطقه مونت پولیه، برگزاری نمایشگاه مشترک، مباحث سرمایه گذاری مشترک در زمینه زعفران و صنایع دستی وبرگزاری مدرسه تابستانه از جمله موارد گفت و گو در جلسات مشترک بود. وی افزود: برقراری ارتباط با دانشجویان ایرانی مقیم خارج و فراهم نمودن زمینه مهاجرت معکوس نخبگان، فراهم سازی زمینه استفاده از بودجه‌های پژوهشی بین‌المللی (از طریق دانشگاه‌های اروپا)، بورسیه‌های تحصیلی و برقراری ارتباط با بخش فناوری دانشگاه و تبادل تجارب، پیگیری برنامه‌های پیش‌بینی شده در تفاهم نامه منعقده بین پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه مونت پولیه را از دیگر اهداف نتیجه بخش سفر برشمرد. وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی گردشگری و پیش‌بینی در افق‌های 10و بیش از 10 ساله و ایجاد زیرساخت‌های متناسب از دلایل موفقیت گردشگری اروپا است، گفت: برای دستیابی به سهم بالاتر در حوزه گردشگری نیازمند توجه به و برنامه¬ریزی در این حوزه باشیم. به گفته مدیرگروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، برند سازی و حفظ برند را از دیگر نکات مثبت گردشگری فرانسه برشمرد. وی با اشاره به اینکه برند عامل بنیادی است که تمامی ارتباطات و رفتار بازاریابی از آن نشات می گیرد، توجه به برندسازی با نگاه علمی در ایران را ضعیف ارزیابی کرد. همچنین در این نشست، دکتر مژگان ثابت تیموری، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ارائه خود با عنوان «درآمدهای سفر به مونت پلیه» به بیان موارد زیست محیطی جاذب توریست در فرانسه و ایتالیا پرداخت. وی کارآمدی فرهنگ سازی در حفظ محیط زیست، فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، نماد شهر پاک در جذب توریست، شاخص بودن هویت مسیحی در تمامی سطح شهر، فرهنگ سازی استفاده از کیسه‌های دایمی خرید به جای کیسه پلاستیکی و حتی کاغذی در جهت حفاظت از محیط زیست و آرامش در رفتار و دارا بودن برخورد اجتماعی بدون تنش را از این موارد برشمرد. وی در ادامه به بیان نقش کشاورزی در توسعه توریسم فرانسه؛ اهمیت سیاستگذاری در توسعه توریسم و اهمیت هویت شهری و نشانه گذاری شهرهای توریست پذیر پرداخت. در ادامه نشست، دکتر جواد سخدری، مدیر مرکز تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار داشت: تمرکز اصلی یکی از شهرهای مورد بازدید، شهر مونت پلیه بر گردشگری است. در مرکز رشد کارآفرینی در حوزه علوم انسانی این دانشگاه، ایده‌های رشد تبدیل به کسب و کار می‌شود. وی با بیان اینکه مرکز رشد توسعه کارآفرینی مونت پلیه دومین مرکز رشد به لحاظ تعداد شرکت در دنیاست؛ گفت: تاکید مراکز علمی تحقیقاتی مونت پلیه بر کاربردی بودن تولید دانش برای جامعه است.محققان این مرکز معتقد بودند توسعه فن آوری نیازمند کمک حوزه علوم انسانی است و دانش علوم انسانی را فقط برای کاربردی می‌خواهند که تبدیل به خدمتی شود. در بخش دیگری از این نشست دکتر حامد بخشی، مدیرگروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در سخنان خود با عنوان «از پاریس تا رم» به بیان دستاوردهای این سفر پرداخت. وی با اشاره به کنفرانس مشترک فرانسوی_ ایرانی، گفت: در این کنفرانس که مبتنی بر تفاهم‌نامه منعقد شده بین پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه مونت پولیه بود، شامل سه ارائه فرانسوی‌ها در بخش برندسازی در این کشور بود و در ادامه سه نفر از هیات ایرانی به ارائه مقالات خود در رابطه با تحلیل وضعیت گردشگری ایران پرداختند. وی ارائه خدمات در حمل و نقل، حفظ بافت قدیمی شهرها، حفظ ویترین ها و شکل ساده و سنتی و وجود جلوه‌های مدرنیته در تسهیلات را از نقاط قوت شهرهای پاریس و رم برشمرد و عدم ارائه خدمات مناسب در متروهای پاریس ویژه کم توانان، عدم شرح اشیا به زبان انگلیسی در موزه لوور و عدم رعایت بهداشت در برخی مکان های عمومی از این شهرها را از نقاط ضعف این شهرها برشمرد.