سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

Academic center for Education, Culture and Research - Khorasan Razavi

چهارشنبه ، 12 مهر 1396 کد خبر:2424 تعداد بازدید:

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی تشریح کرد: تاثیر عکس بر نگاه گردشگران

اشتراک گذاری

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: عکاسی می‌تواند در دنیای امروز که دنیای نشر دیجیتال است، نگاه گردشگران را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حامد بخشی روز گذشته 11 مهرماه در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اساسا مکان‌های گردشگری مکان‌های بصری هستند، مصرف مکان‌های گردشگری به معنای دیدار آنها است، گاهی مصرف بدون رسانه و گاهی با رسانه که غالبا دوربین عکاسی است صورت می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد افول شیفتگی مطلق به گردشگری به عنوان یک صنعت و فرایند صد درصد مثبت هستیم و در واقع منافع مشروط گردشگری مطرح است، یکی از مصارف اصلی گردشگری، عکاسی است. عکاسی می‌تواند در دنیای امروز که دنیای نشر دیجیتال است، نگاه گردشگران را تحت تاثیر قرار دهد.

بخشی تصریح کرد: در این حوزه یک نظریه به بازتولید کلیشه‌های فرهنگی و تصویری توسط گردشگران اشاره دارد که گردشگران قبلا در تبلیغات تجاری و کارپستال‌ها دیدند، به طور مثال گردشگر تصویر برج ایفل را دیده است و سعی می‌کند به بازتولید این تصویر بپردازد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از انگیزه‌های گردشگران از عکاسی، ارائه گواهی برای حضور و سفر به یک منطقه است، در نظریه بازتولید، گردشگر با عکاسی آنچه دیده و یا انجام داده را نشان می‌دهد و در واکنش به این نظریه بحث عکاسی به مثابه تولید مطرح است که گردشگر به تولید ایده و خلق معانی جدید می‌پردازد.

در ادامه عادل نیک‌جو، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: یک پژوهشگر در دانشگاه قبرس بر عکس‌هایی که مردم از یک صخره ‌گرفتند مطالعه و تمام کارت پستال‌های گرفته شده از این صخره را جمع‌آوری کرده است، 85 درصد عکس‌ها افقی، 90 درصد عکس‌ها در روز، 60 درصد عکس‌ها از بالا و 55 درصد زمینه‌ عکس‌ها زمین و آسمان است. 

وی ادامه داد: در این پژوهش مشخص شده است که گردشگران قبلا کارت‌پستال‌های این صخره را دیدند و سعی کردند به همان شکل عکس بگیرند، همچنین توریست‌‌های غربی در این عکس‌ها سعی کردند سایر گردشگران دیده نشوند اما توریست‌های شرقی تلاش داشتند سایر گردشگران نیز در عکس‌ها حضور داشته باشند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: اغلب جوانان در این پژوهش تلاش داشتند که به صورت تکی عکس بگیرند و در تمام عکس‌ها افراد سعی می‌کنند خودایده‌آل‌شان را نشان دهند.

در ادامه آرش قهرمان، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهادانشگاهی خراسان رضوی گفت: هزینه‌های گردشگری در مشهد به درستی برآورد نمی‌شود. باید ذی‌نفعان حوزه گردشگری مشخص شود و از طرفی هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد نیز شفاف شود.

وی افزود: هم‌اکنون نهادها و سازمان‌های مختلفی مرتبط با گردشگری هستند، علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری و شهرداری، حوزه علمیه، سپاه و دانشگاه از دیگر ذی‌نفعان این حوزه هستند که هر کدام مطالبات خود را دنبال می‌کنند. 

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهادانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید یک نهاد که ذی‌نفع نباشد و مرجعیت علمی و عملی لازم را داشته باشد به تقسیم کار در حوزه گردشگری بپردازد.