سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

Academic center for Education, Culture and Research - Khorasan Razavi

چهارشنبه ، 12 آبان 1395 کد خبر:963 تعداد بازدید:535

پانصد و سی و هشتمین کتاب با عنوان"راهنمای تحلیل محتوا" توسط انتشارات جهاددانشگاهی مشهد منتشر شد

اشتراک گذاری

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این کتاب اثر کیمبر لی ای.نئوندورف، و مترجمی دکتر حامد بخشی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و وجیهه جلائیان بخشنده می‌باشد که توسط انتشارات جهاددانشگاهی مشهد منتشر شده است. در پیشگفتار مولف این کتاب که در 9 فصل سازماندهی شده است آمده است که تحلیل محتوا در حوزه‌هایی همچون ارتباطات، روزنامه نگاری، جامعه شناسی، روانشناسی و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند روش‌های تحلیل محتوا ابتدا در زمینه علوم اجتماعی و رفتاری به کار می‌رفت، اما امروزه کاربرد آن حتی به حوزه‌هایی مثل حقوق و مراقبت های درمانی نیز رسیده است. امروزه در تحلیل محتوا از رایانه‌های با سرعت بالا در سازماندهی و تحلیل پیام‌ها و نیز انجام تحلیل‌های آماری استفاده می‌شود؛ با این وجود، هنوز هم در اغلب تحقیقات، توجه اندکی به نظریه یا روش‌های نظام‌مند می‌شود. به نظر می‌رسد در خصوص تحلیل محتوا، عقیده‌ای رایج اما اشتباه وجود دارد که بدون هیچ آموزشی هر کسی می‌تواند تحلیل محتوا انجام دهد؛ همچنین تصور نادرست شایع دیگری نیز وجود دارد که هرگونه بررسی پیام را تحلیل محتوا تلقی می‌کند. کتاب حاضر به دلیل جامعیت حوزه نظری و کاربردی، می‌تواند برای دانشجویان کارشناسی تا دکترا در رشته‌های علوم ارتباطات، جامعه شناسی، روزنامه نگاری، ادبیات و سایر رشته‌های مرتبط مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، محققانی که علاقمند به کاربرد تکنیک تحلیل محتوا در تحقیقاتشان هستند، می‌توانند از این کتاب بهره ببرند. علاقمندان می‌توانند جهت خرید این کتاب به فروشگاه‌های معتبر سراسر کشور یا به درگاه اینترنتی www.jdmpress.com مراجعه و یا تلفن 38842230-051(دفتر پخش انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد) تماس حاصل نمایند.